Work is a theatre and every business a stage!*


citatet av Joseph Pine ur boken The Experience Economy.

Jag har berättat mina kunders historier. Iscensatt deras upplevelser. Gjort deras konferenser. Skapat deras happenings, firanden och minnen.

Jag har hjälpt hundratals företag och ledare att nå ut med sitt budskap, där mötet varit vårt forum. 

Jag hittade på idén, skrev presentationen, gjorde materialet och regisserade föreställningen. 

Men efter över 30 år i Mötesindustrin undrar jag fortfarande varför så få fattar vad det handlar om. 

Att ställa upp en orepeterad VD på scenen under ett möte kan göra att börsvärdet rasar med miljoner.

Att utgå från att marknadschefen på grund av sin titel kan göra en engagerande presentation är riktigt dumt.

Jag har arbetat med många olika företag över hela världen under min långa karriär och häpnar alltid varje gång över att så få faktiskt gör det som deras eget varumärke lovar deras kunder.

I dagens snabba värld där allt är direkt, och alla som har tillgång till wi-fi och en mobil med kamera  är content-producenter, kan man ju tycka att det här med innehåll inte är ett problem.

Att skapa innehåll gör ju alla idag. På gott och ont.

Powerpoint-träsket växer trots att alla hatar det.

Dåliga framträdanden överträffar varandra. 

Alldeles för sällan trollbinds en konferens av en briljant talare, eller känner delaktighet i workshopen. Man köper färdiga lösningar som inte har något att göra med varumärket.

Jag har inte svaret på allt, men en stor del handlar om hur innehåll är paketerat. 

Och i synnerhet hur det presenteras.

Tänk dig att ditt varumärke står på scen. Det kan vara i form av VD, marknadschef eller säljare. Det kan vara HR-ansvarig, avdelningschef eller anställd. Oavsett vem eller vilka som står i rampljuset, krävs det att varumärket är lika tydligt live som i era annonser eller i er reklamtext i Facebook-gruppen.

Det som står om er på webben eller i broschyren ska levereras i verkliga livet.

Oftast sker detta på säljmöten, seminarium, events eller mässor.

Och det är nu det gäller. Har ni en strategi för hur ert varumärke ska uppfattas live?

Pratar man varumärken säger experterna oftast att man ska leva som sitt varumärke.

Man ska VARA varumärket.

Men trots detta så gör de flesta fel. Dom SÄGER vad dom är, men ÄR sällan det dom säger.

Många varumärken är värderade till oerhörda summor, och därför är man genomtänkt när man vill visa upp sig. Att varumärken blir världsledande beror på att de arbetar långsiktigt och bolagen har ofta karismatiska ledare som ser till att det finns en varumärkesmanual som styr. 

Men var finns manualen som beskriver hur man arbetar live? Hur ska ett möte genomföras? 

Hur ska säljarna upplevas på sina kundbesök. Hur ska föredragshållaren skapa känslor under seminariet?  Hur ska receptionen välkomna när kunder hälsar på?  

Hur ska personalen i montern arbeta under mässan?  Stödet för hur man ska arbeta med känslor och upplevelser för att skapa, bibehålla och stötta varumärket man arbetar för, är ofta obefintligt.

Världens enklaste sätt att marknadsföra sig är att ha alla medarbetare med sig. 

Att nyttja de värdeord som i princip alla företag har, i allt man gör.

Att alla vet vad som gäller och arbetar mot samma mål. Att det finns metoder och strategier för detta.

I dagens enorma brus är det viktigare än någonsin att de möten som görs, stora som små, har paketerats och regisserats, för att man ska uppfattas som trovärdig.  Det är få byråer som arbetar med event som har den här kunskapen i sin organisation.  Alla pratar om ”content”, men få pratar om genomförandet.

När du står där på scenen och representerar ditt företag i en presentation, då blir du en skådespelare. Men vem har gett dig regi? Vem kan du luta dig mot? Bristen på Mötesregissörer är enorm. Bristen på självinsikt från många företag är ännu större …

(Anders Müller i EventEffect 2017)